Niepubliczny Terapeutyczny Punkt Przedszkolny

O nas

Niebieski Koralik

„Niebieski koralik” tworzą przede wszystkim dzieci oraz Wy, drodzy rodzice. Codziennie dajecie nam powód do dumy. Sprawiają Państwo, że dajemy nadzieję innym i jesteśmy pełni energii do działania. Daje nam to możliwość, udoskonalać nasze przedszkole i wyposażać je w coraz to lepsze sprzęty, urządzenia i poszerzać możliwości.

Zajęcia w naszym przedszkolu prowadzone są od godz. 8.00 do 16.00. W ramach godzin spędzanych na terenie placówki dziecko uczestniczy w intensywnym, kompleksowym programie terapeutyczno-edukacyjnym, indywidualnym dla każdego dziecka. Zajęcia prowadzone są w małych, 2 lub 3 osobowych grupach bądź indywidualnie (w zależności od poziomu funkcjonowania dziecka). Nasze sale swoim wystrojem przystosowane są do pracy z dziećmi z problemami koncentracji. Ściany, umeblowanie i wyposażenie sal są w stonowanych barwach, by dodatkowo nie rozpraszać dziecka i stworzyć wysoki komfort pracy dla każdego.

Sala integracji sensorycznej i fizjoterapii

W naszym przedszkolu prowadzona jest Terapia Integracji Sensorycznej w ramach zajęć indywidualnych. Odbywa się w specjalnie dostosowanej sali, na której znajduje się specjalistyczny sprzęt podwieszany oraz różnego rodzaju pomoce do terapii SI. Terapia SI jest niedyrektywną formą pracy, prowadzona jest w formie zabawy, by jak najbardziej rozwijać możliwości dziecka. Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg informacje ze zmysłów przyjmuje, przesiewa i eliminuje, rozpoznaje, interpretuje oraz integruje z już posiadanymi aby następnie odpowiedzieć właściwą reakcją ruchową, działaniem, czyli zastosować je do użytku (wg definicji Jean Ayres, twórczyni teorii integracji sensorycznej).

Poprzez zmysły każdy z nas poznaje otaczający świat, chłoniemy obrazy, dźwięki, zapachy oraz smaki. Dziecko z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego inaczej postrzega świat. Najczęstszymi objawami zaburzeń SI są nieprawidłowe reakcje na bodźce dotykowe, zaburzenia uwagi, opóźnienia w rozwoju ruchowym, zaburzenia mowy, trudności w uczeniu się. Kiedy odbiór bodźców jest nieprawidłowy dziecko jest pobudzone lub wycofane, jest lękliwe bądź nie odczuwa strachu, często się potyka, ma problemy z ubieraniem się, gryzie różne przedmioty, niechętnie myje zęby i włosy. Terapia prowadzona jest w oparciu o diagnozę SI, polegającą na obserwacji klinicznej i wywiadzie z rodzicami. Dla części dzieci wykonuje się też Południowo Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej opracowane przez Jean Ayres.

Układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów:

Zmysły zewnętrzne:
– wzrokowe.
– słuchowe.
– węchowe.
– smakowe.

Zmysły wewnętrzne:
– dotykowe.
– proprioceptywne (czucie głębokie).
– przedsionkowe (zmysł równowagi, odbierający ruch).

Sala poznawania świata

Snoezelen jest kombinacją słów „snuffelen” - węszyć, obwąchiwać i „doezelen” - drzemać, być w półśnie. Oddają one sposób poznawania świata przez osoby niepełnosprawne. Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami smaku, wzroku, słuchu, zapachu oraz dotyku. Ważnym aspektem tej terapii jest relaksacja i wyciszenie. Za terapią Snoezelen stoi koncepcja - w przyjemnie urządzonej sali, oddziałuje się na zmysły za pomocą światła, dźwięku i elementów dźwiękowych, zapachów i muzyki. Działają one na poszczególne obszary percepcyjne rozluźniająco lub też aktywizująco. Metoda ta wytwarza dobre samopoczucie, a mali pacjenci pozbywają się strachu, nabierają poczucia bezpieczeństwa. Snoezelen jest zarówno terapią jak i wspieraniem, stosowana jest na wszystkich etapach rozwoju dziecka. Sala Poznawania Świata stwarza atmosferę do samodyscypliny i przeciwstawiania się codziennemu stresowi. Zadaniem terapeuty jest ustalenie dokładnego planu przed zajęciami, indywidualnie dopasowanego dla każdego dziecka. Podczas terapii dziecko otrzymuje możliwość takiego przezywania świata i kontaktu z otoczeniem, których w codziennych warunkach nie jest w stanie przeżyć i doświadczyć z powodu swojej niepełnosprawności.

Sale dydaktyczne

W naszych salach mogą Państwo znaleźć takie pomoce naukowe jak tablica interaktywna. Jest to urządzenie, które prezentuje wizualnie atrakcyjne treści i prowokuje dzieci do interaktywnej pracy. Tablica pozwala nauczycielowi uzupełnić lekcję o ciekawe materiały audiowizualne, uatrakcyjnić ją o interaktywne zadania, quizy, gry. Dzięki temu Państwa dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach, zostaje pobudzona jego wyobraźnia oraz łatwiej zapamiętuje przekaz zajęć, a dzięki temu ćwiczą swoją koncentrację i spostrzegawczość. Kolejną naszą pomocą jest interaktywny dywan. Jest to multimedialna pomoc edukacyjna, która umożliwia dzieciom udział w grach edukacyjnych oraz ćwiczeniach. Dzięki takim zabawom dzieci kształcą koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość, refleks, skupienie uwagi i wiele innych funkcji rozwojowych. Każda z sal wyposażona jest w niezbędne narzędzia dydaktyczne oraz meble dostosowane do dzieci. Kolory w pomieszczeniach są pastelowe i stonowane, aby nie wywoływać u dziecka niepożądanych emocji.