Przedszkole terapeutyczne "Niebieski Koralik"
Jakie zajęcia prowadzimy ?

Terapia pedagogiczna
W małych grupach prowadzimy terapię, która odpowiada na potrzeby dzieci z autyzmem. Wykorzystujemy przy tym wszystkie najlepsze systemy edukowania i zapewniamy dziecku możliwie najwyższy poziom niezależności. Wykorzystujemy różne techniki, metody w różnych kombinacjach, w zależności od potrzeb i zdolności poszczególnych dzieci. Pomagamy Państwa dzieciom w zrozumieniu otaczającego ich świata, nabyciu umiejętności komunikowania się, dzięki którym będą mogły rozumieć innych ludzi i dajemy im, na ile jest to możliwe, niezbędnych kompetencji, które pozwolą na dokonywanie wyborów dotyczących ich własnego życia.

Integracja Sensoryczna
Integracja sensoryczna jest to proces, podczas którego wszystkie zmysły dziecka wysyłają informacje do ośrodkowego układu nerwowego. Dziecko z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego inaczej postrzega świat. Podczas terapii oceniamy i testujemy przepływ tych bodźców. Terapię Integracji Sensorycznej prowadzimy indywidualnie, w naszej Sali, która jest wyposażona w odpowiedni sprzęt. Integracja sensoryczna jest procesem, którym możemy badać i oceniać nieprawidłowego przebiegu zachowania dziecka. Terapię przeprowadzamy w formie zabawy, aby dziecko mogło jak najbardziej rozwinąć swoje możliwości.

Trening Umiejętności Społecznych
TUS to zajęcia dla wszystkich dzieci, które doświadczają trudności w sferze emocjonalno-społecznej. Zajęcia odbywają się grupowo, tak, by dzieci mogły w naturalnym dla siebie środowisku ćwiczyć pożądane i społecznie akceptowane zasady życia codziennego.
Terapeutki prowadzące TUS skupiają się na odgrywaniu ról, scenek dotyczących emocji, zachowań. Dzieci poprzez swobodną rozmowę i naśladowanie w przystępny dla siebie sposób uczą się współpracy oraz prawidłowych reakcji.

Terapia Logopedyczna
Dzieciom z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną czy niedosłuchem towarzyszy często opóźniony rozwój mowy. Występują też zaburzenia o typie afazji dziecięcej, przejawiające się problemami z mową czynną i jej rozumieniem. Terapie rozpoczyna się od obserwacji i przebadania wszystkich aspektów związanych z nadawaniem i odbieraniem komunikatu werbalnego. U naszych najmłodszych, niemówiących pociech sprawdza się występowanie odruchów, umiejętność spożywania pokarmów i przyjmowania płynów. Badany jest zgryz i uzębienie dziecka, ponadto budowa i sprawność narządów mowy. Kolejnym, ważnym aspektem jest sprawdzenie rozumienia tzw. mowy biernej. U dzieci mówiących badana jest zdolność powtarzania samogłosek, sylab, wyrazów i zdań, umiejętność budowania zdań oraz opowiadania. Ważna jest spójność i logiczność wypowiedzi. Obserwuje się także na jakim poziomie prezentuje się mowa spontaniczna dziecka. Istotnym elementem terapii jest wprowadzenie alternatywnych lub wspomagających metod komunikacji, m.in. Programu Rozwoju Komunikacji Makaton oraz PCS-ów naszym niemówiącym dzieciom.

Terapia psychologiczna
Forma terapii indywidualnej, gdzie wykwalifikowany psycholog dziecięcy pracuje nad trudnościami natury psychicznej dziecka.
Podczas spotkań w spokojnej i empatycznej atmosferze terapeuta wraz z podopiecznym przepracowują trudne dla niego emocje. Praca indywidualna polega na stymulowaniu rozwoju psychicznego dziecka, nauce pokonywania trudności emocjonalnych oraz wyposażaniu dziecka w skuteczne narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.

Terapia ręki
W terapii tej usprawniamy małą motorykę, czyli ruchy rąk, dłoni i palców. Przed każdą terapią diagnozujemy dziecko, w jakim stopniu występują u niego utrudnienia. Terapię prowadzimy indywidualnie lub łączymy ją z terapią sensoryczną. W terapii usprawniamy zdolności manualne dziecka od palców po obręcz barkową. W zależności od zaburzeń nasza terapia opiera się na wzmacnianiu mięśni kończyn górnych, stymulacji czucia, zdolności chwytu, kontroli wzrokowo-ruchowej oraz pracy oburącz. Najwyższą umiejętnością, jaką ręka, osiąga jest grafomotoryka, czyli sprawność manualna ręki podczas czynności takich jak pisanie i rysowanie. Podczas zajęć usprawniamy całą rękę oraz rozwijamy świadomość ciała. Wszystkie elementy terapii dobrane są odpowiednio do poziomu manualnego dziecka oraz prowadzone są w formie zabawy z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych, oraz na Sali sensorycznej.

Sensoplastyka
Forma terapii grupowej. Jak twierdzi sama autorka autorskiej metody Sensoplastyka – jej nadrzędnym celem jest wspieranie rozwoju kompetencji intra- i interpersonalnych.
Zadaniem terapeuty prowadzącego zajęcia jest stworzenie takiej przestrzeni, w której dzieci będą mogły rozwijać tak niezbędne im w życiu kompetencje jak: samoświadomość, decyzyjność, kreatywność, wiarę we własne możliwości czy konsekwencję podejmowanych działań.

Ruch rozwijający Weroniki Sherborne
Jest to metoda, dzięki której dziecko podczas aktywności fizycznej poznaje swoje ciało. Dzięki temu działaniu maluch współdziała z drugą osobą oraz współpracuje z grupą. Dziecko w czasie zajęć poprzez ruch wyzwala swoje emocje i wyraża swoją osobę. Zajęcia w tej metodzie ruchu są dostosowane do pięciu kategorii wyszczególnionych na podstawie definicji ruchu. Dwie pierwsze to ruch prowadzący do poznania schematu własnego ciała, umiejscowienia poszczególnych części ciała w przestrzeni, które powalają na stopniowe poznanie możliwości ruchowych. Trzecia kategoria to ruch prowadzący do umiejętności nawiązywania relacji z drugim człowiekiem, dzięki któremu budowane jest zaufanie. Czwarta kategoria kształtuje umiejętności pracy zespołowej i działania w grupie. Ostatnia to ruch kreatywny, dający umożliwiający swobodną ekspresję osobowości dziecka. Zajęcia są tak skonstruowane, że mogą Państwo kontynuować je również w domu.